irek86pl / 21.04.2020

Regulacja gaźnika motocyklowego Po co to robić? Co to daje?

 

REGULACJA GAŹNIKA MOTOCYKLOWEGO

PO CO W OGÓLE REGULUJE SIĘ GAŹNIK?

Od jakiegoś czasu męczy mnie pewna kwestia. Co serwisy motocyklowe chcą regulować w gaźnikach? Zwróćcie uwagę, że często w cennikach pojawia się pozycja „czyszczenie i regulacja gaźników„. W ogłoszeniach można znaleźć deklarację sprzedającego, że gaźnik jest po regulacji.

Zacząłem się zastanawiać i wyszło mi, że niewiele można wyregulować w gaźniku. Kiedyś można było ustawić poziom paliwa w komorze pływakowej. Kto pamięta takie gaźniki? W motocyklach od dawna pływak nie ma blaszki do podgięcia. No to może ustawimy skład mieszanki? W wielu maszynach nie da się bo na śrubie składu mieszanki jest plomba. Powiecie, że czasem trzeba pokręcić śrubkami? Tak. Jeśli wielocylindrowy silnik jest w stanie agonalnym, można zmusić go do równej pracy po rozregulowaniu. Co jeszcze można regulować? Ustawienie iglicy w przepustnicy? Ale po co? Fabrycznie źle ustawili, czy chcesz wyciągnąć więcej z silnika? Jedyny powód do znacznego przestawiania pewnych parametrów w gaźnikach to konieczność jazdy na dużych wysokościach. Jeśli jedziecie w Himalaje, polecam zmienić nawet dyszę główną paliwa. Ale w normalnej eksploatacji niczego nie ruszajcie.

Powiem więcej, czym narażę się niektórym warsztatom. Nie ruszajcie gaźników bez potrzeby. Jeśli motocykl jest normalnie eksploatowany i zimowany, nic złego nie powinno się dziać z gaźnikami. Jeśli nie obserwujemy podwyższonego zużycia paliwa, lub spadku mocy, nie ruszajmy gaźników.

Jedyny zabieg jaki warto wykonywać przed sezonem to synchronizacja gaźników w silnikach wielocylindrowych. Tu faktycznie warto się pochylić. „Rozjechanie” się gaźników powoduje nierówną pracę, ale szczerze mówiąc nie jest to tragedia. Same z siebie gaźniki nie rozjeżdżają się znacznie. Oczywiście przy zakupie motocykla używanego można podłączyć wakuometry. To może nam pokazać w jakiej kondycji jest silnik. Ale to zupełnie inny temat, który poruszymy przy okazji omawiania kwestii zakupu motocykla używanego.

Pamiętajcie. Nie ma sensu kręcić śrubkami dla samego kręcenia. Szkoda pieniędzy i czasu.