Naprawa motocykli. Najczęstsze usterki

irek86pl / 01.10.2020

Naprawa motocykli. Najczęstsze usterki

Sezon letni to ulubiona pora roku dla wielu ludzi – do tej grupy zaliczają się między innymi motocykliści. Ładna pogoda i wysokie temperatury zachęcają do wyprowadzenia swoich jednośladów z garaży i ruszenia na bliższe lub dalsze wyprawy. Przyjemność z jazdy może jednak popsuć niespodziewana usterka. Z jakiego typu awariami należy liczyć się na trasie? Jakie są ich przyczyny i co możemy z nimi zrobić?

Naprawa motocykli. Najczęstsze usterki

Brak rozruchu

Usterki motocykla mogą mieć różną genezę – niekiedy problem będą stanowić uszkodzone lub zużyte części, innym razem może okazać się, że będzie on spowodowany naszym niedopatrzeniem. Jeśli stwierdzimy, że nasz motocykl ma problem z rozruchem lub w ogóle nie chce odpalić, powinniśmy przede wszystkim sprawdzić, czy włącznik zapłonu jest na pozycji „on” i czy stojak jest zamknięty (większość motocykli ma zabezpieczenie, uniemożliwiające włączenie zapłonu z niezamkniętym stojakiem). Jeśli mimo to silnik dalej nie startuje, należy sprawdzić czy nie spalił się bezpiecznik i czy akumulator jest w pełni naładowany. Co jeszcze może powodować problem z rozruchem? Między innymi uszkodzona instalacje elektryczna, uszkodzona stacyjka. W najgorszym przypadku będzie przyczyna usterki tkwi w zatarciu silnika.

Gaśnięcie silnika, nierówna praca  

Nierówna praca silnika oraz jego gwałtownie gaśnięcie wynikają zazwyczaj z zanieczyszczenia elementów jednostki napędowej. Gdzie mogą gromadzić się zanieczyszczenia? Między innymi w gaźniku, zbiorniku paliwa oraz filtrach powietrza i paliwa. Zazwyczaj oczyszczenie tych elementów pozwala pozbyć się problemu. Innym, bardziej skomplikowanych problemem są rozregulowane gaźniki oraz nieszczelności połączeń między gaźnikiem a głowicą.

Słabe osiągi

Słabe osiągi silnika są niezawodnym znakiem, że z naszym motocyklem jest coś nie tak. Co może być przyczyną? Jeśli problem stanowi rozładowany akumulator, wystarczy go załadować. Podobnie łatwo możemy sobie poradzić w przypadku uszkodzonej świecy, którą należy wymienić. Więcej problemu sprawią nam uszkodzone moduły i cewki zapłonowe czy źle wyregulowany gaźnik. Inne przyczyn słabych osiągów to zanieczyszczony filtr powietrza, pęknięcia łączników między gaźnikiem a głowicą.

Naprawa motocykla – samemu czy w domu?

Wymienione problemy to zaledwie niewielka część wszystkich potencjalnych usterek, które mogą nam się przydarzyć w trasie. Z wieloma poradzimy sobie sami, wystarczy że posiadamy odpowiednie części i narzędzi. Nie znaczy to jednak, że każdy problem możemy rozwiązać samodzielnie. Niekiedy będzie nam potrzebna profesjonalna pomoc, którą oferuje WARSZTAT MECHANIKA w Radomsku. Pamiętajmy, że usunięcie usterek wymaga przede wszystkim dokładnego zdiagnozowania problemu – do tego potrzebna jest fachowa wiedza, doświadczenie oraz nierzadko odpowiednie wyposażenie.