Jak dobrze wyczyścić i wyregulować gaźniki skuterów i motocykli (2T i 4T)

Jak dobrze wyczyścić i wyregulować gaźniki skuterów i motocykli (2T i 4T)
irek86pl / 01.10.2020

Jak dobrze wyczyścić i wyregulować gaźniki skuterów i motocykli (2T i 4T)

Jak samemu wykonać czyszczenie i regulację gaźnika 2T i 4T (skutery i motocykle)

 

Gaźnik, to jeden z najważniejszych elementów skutera, o ile nie został on wyposażony we wtrysk paliwa. Wadliwe działanie, zła regulacja gaźnika jest częstą przyczyną niewydajnej pracy, gaśnięcia silnika na wolnych obrotach, nieoptymalnego spalania. To właśnie gaźnik odpowiada za tworzenie mieszanki paliwa z powietrzem. W jego komorze dochodzi do tworzenia tzw. mgły spalinowej. Jest ona wtryskiwania bezpośrednio do cylindra. Poznaj budowę tego układu, przekonaj się, że regulacja i konserwacja gaźnika jest możliwa do zrealizowania w przydomowym garażu, bez użycia wykwalifikowanego warsztatu.

Serwis gaźników skuterów i motocykli, czyszczenie i regulacja "krok po kroku"

Zobacz jak zrobić to samemu / poradniki krok po kroku / serwis gaźników skuterów (2T) i motocykli (4T)

1. Odkręcamy filtr powietrza, króciec ssący i ssanie

1. Tak wygląda gaźnik. Odkręcamy filtr powietrza, króciec ssący i ssanie (zaznaczone na rysunku)
1. Tak wygląda gaźnik. Odkręcamy filtr powietrza, króciec ssący i ssanie (zaznaczone na rysunku)

 

2. Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu

2. Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu gdzie się da. Używamy do tego albo benzyny, lub nafty
2. Po wyjęciu gaźnika czyścimy go z wierzchu gdzie się da. Używamy do tego albo benzyny, lub nafty

3. Odkręcamy śrubki zaznaczone na zdjęciu

3.Odkręcamy śrubki zaznaczone na zdjęciu
3.Odkręcamy śrubki zaznaczone na zdjęciu

4. Po zdjęciu pokrywki mamy taki widok

4. Po zdjęciu pokrywki mamy taki widok.Miejsce wskazane strzałką przetykamy powietrzem, gdyż często poprzez zanieczyszczenie się zapcha
4. Po zdjęciu pokrywki mamy taki widok.Miejsce wskazane strzałką przetykamy powietrzem, gdyż często poprzez zanieczyszczenie się zapcha

5. Przetykamy otwór sprężonym powietrzem

5. Przetykamy ten otwór sprężonym powietrzem, lub, jak ktoś nie ma, pompką (zwykłą)
5. Przetykamy ten otwór sprężonym powietrzem, lub, jak ktoś nie ma, pompką (zwykłą)

6. Bierzemy się za „wnętrze” gaźnika. Widzimy:

Bierzemy się za „wnętrze” gaźnika. Widzimy:
Bierzemy się za „wnętrze” gaźnika. Widzimy:

7. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej

7. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej. Czyścimy (sprężonym powietrzem)
7. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną poniżej. Czyścimy (sprężonym powietrzem)

8. Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem

8. Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem. Również czyścimy, potem zaś wykręcamy DYSZĘ śrubokrętem. Jeśli tuningujemy skuter i chcemy wymienić dyszę na większą, to jest to właśnie ta DYSZA
8. Odkręcamy śrubę zaznaczoną śrubokrętem. Również czyścimy, potem zaś wykręcamy DYSZĘ śrubokrętem. Jeśli tuningujemy skuter i chcemy wymienić dyszę na większą, to jest to właśnie ta DYSZA

9. Tak wygląda dysza

9.Tak wygląda dysza.Powinien na niej być rozmiar. 79 to wartość standardowa
9.Tak wygląda dysza.Powinien na niej być rozmiar. 79 to wartość standardowa

10. Unosimy lekko pływaki i czyścimy powietrzem

10.Unosimy lekko pływaki. Czyścimy powietrzem sprężonym
10.Unosimy lekko pływaki. Czyścimy powietrzem sprężonym

11. Czyścimy powietrzem otwór pod kruciec

11.Czyścimy, również powietrzem, otwór pod kruciec ssący i filtr powietrza
11.Czyścimy, również powietrzem, otwór pod kruciec ssący i filtr powietrza

12. Przetykamy wskazany otwór powietrzem

12.Przetykamy wskazany otwór powietrzem
12.Przetykamy wskazany otwór powietrzem

13. Smarujemy przy okazji widoczną sprężynę

13.Smarujemy przy okazji widoczną sprężynę np.  za pomocą WD-40
13.Smarujemy przy okazji widoczną sprężynę np. za pomocą WD-40

14. Jeśli mamy wyjęty kruciec to go czyścimy

14.Jeśli mamy wyjęty kruciec to go czyścimy w środku jak i jego styk z głowicą
14.Jeśli mamy wyjęty kruciec to go czyścimy w środku jak i jego styk z głowicą

I to tyle w kwestii czyszczenia gaźnika. Składamy w odwrotnej kolejności. Pora na regulację złożonego elementu - właściwą regulację gaźnika skutera lub motocykla (gaźniki 2T i 4T):

1.Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty
1.Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty

1.Śruba zaznaczona na rysunku jest odpowiedzialna za wolne obroty

Regulujemy ją tak, aby na ciepłym silniku koło samoczynnie się nie obracało, a jednocześnie silnik pracował i nie przygasał, ale i nie warczał. Pamiętaj! Po zwiększeniu dawki paliwa (o czym zaraz) obroty będą niższe i mogą wymagać regulacji. Wkręcając śrubę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy obroty.

2.Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki
2.Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki

2.Śruba odpowiedzialna za skład mieszanki

Wkręcając ją (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) zwiększamy ilość paliwa w mieszance. Mieszanka musi być tak wyregulowana, aby świeca miała kolor kawy z mlekiem lub lekko brązowy, ale by nie była mokra. Najlepiej wkręcić do oporu tą śrubę, wykręcić około 2 obroty (liczyć) i traktować tą pozycję jako wyjściową. Od tego momentu zaczynać się powinny bardziej precyzyjne czynności strojenia. Na bieżąco sprawdzamy kolor świecy, oraz spalanie.

W kwestii tego poradnika serwisu we własnym zakresie to już wszystko. Powodzenia w regulacjach wedle zasady Zrób to sam.

Pozostałych niezdecydowanych zapraszam do warsztatu mechanika skuterów i motocykli w Radomsku!